KAUPALLINEN TELEVISIO SUOMESSA 2021 -julkaisu
Televisiossa on voimaa: se tavoittaa jopa 85 prosenttia suomalaisista viikoittain.
Jatkuneet poikkeusolot ovat pitäneet television katselumääriä korkealla. TV:tä katsottiin vuonna 2021 peräti 2 tuntia ja 43 minuuttia päivässä.
Digitalisoituminen on kasvattanut TV-ruutujen parissa käytettyä aikaa entisestään: isojen ruutujen äärellä vietettiin viime vuonna keskimäärin 3,5 tuntia päivässä. Tämän lisäksi TV-sisältöjä kulutetaan yhä enemmän myös muilta laitteilta kuten tableteilta tai puhelimista. Lineaarisen TV:n ja onlinetelevision katselusta puhutaankin tänä päivänä Total TVkatseluna – se ei katso aikaa eikä paikkaa.
Kotimaiset suoratoistopalvelut (Yle Areena, mtv-palvelu & C More sekä Ruutu ja Ruutu+) tavoittivat viime vuonna viikoittain kolmasosan suomalaisista, mikä on 20 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna. Kansainvälisen Ampere Analysis -tutkimuksen mukaan kaksi suoratoistopalvelua alkaa olla maksimi. Maksullisten suoratoistopalveluiden tilaajamäärä on tuplaantunut viidessä vuodessa, ja voidaankin sanoa, että sekä Suomessa että maailmalla saturaatiopiste on todennäköisesti tullut vastaan.
Vaikka TV-sisältöjä katsotaan nykyään monilla eri laitteilla, on isolta ruudulta katselu yhä suosittua (85 %) ja katsojat arvostavat laadukasta katselukokemusta. Online-TV:n katselu isolta ruudulta yleistyi sekin viime vuonna entisestään, sillä jopa 43 prosenttia katseli ohjelmia verkon välityksellä isolta ruudulta. Nykyään on siis enemmän ruutuja, joilta nautitaan parempaa kuvaa, entistä paremmilla yhteyksillä.
Finnpanelin TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen mukaan 59 prosenttia eli lähes 1,5 miljoonaa suomalaista TV-taloutta omistaa älytelevision. Yli 1,2 miljoonaa taloutta (48 % kaikista TV-talouksista) käyttää internettiin kytkettyä älytelevisiota eli Connected-TV:tä (CTV).
Seuraamme Screenforcella tiiviisti, mitä markkinoilla tapahtuu CTV-mainonnan mahdollisuuksien suhteen. Toistaiseksi CTV-mainonnan kasvu ja sen roolin vahvistuminen edellyttää vielä markkinan rakenteellisia muutoksia. Tästä aiheesta voit lukea lisää IAB Finlandin CTV-oppaasta.
Suomessa televisio voi hyvin. Moneen muuhun maahan verrattuna Suomessa on esimerkiksi poikkeuksellisen laadukas ilmaiskanavatarjonta. Kotimaisen sisällön suosio on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden ajan, ja oletus on, että kotimaiset tarinat ja ilmiöohjelmat pysyvät suomalaisille tärkeinä myös jatkossa. Vaikka katselu suoratoistopalveluiden välillä sirpaloituu, kotimaisen sisällön kysyntä takaa sen, että suurin osa suomalaisten mediapäivästä kuluu jatkossakin kotimaisten Total TV-sisältöjen parissa.
Lähteet: TV-mittaritutkimus 2021, 4+, Finnpanel Oy
Lisätiedot:
Anna Lujanen, toiminnanjohtaja, Screenforce Finland, 040 527 4734, anna.lujanen@screenforce.fi