Julkaisuvapaa 22.10.2024, klo 9.00
Mainostajat kotimaassa ja maailmalla ovat viime vuosina toivoneet eri alustojen ja mediaryhmien yhdistäviä yhteismitallisia tunnuslukuja mainoskampanjoiden raportointiin. Uusi kansainvälisestikin edistyksellinen SpotOn-mittaus tuottaa tv- ja videomainonnan kampanjoille yhteismitalliset tunnusluvut.
Luotettavat ja läpinäkyvät mittarit ovat aina olleet mainonnan ja vastuullisesti toimivan median elinehto. Ne tarjoavat oleellista tietoa mainoskampanjoiden suunnittelua, analysointia sekä kaupankäyntiä varten. Suomessa toimivat kaupalliset tv-yhtiöt ovat tarttuneet mainostajan haasteisiin ja rakentaneet toimialan yhteisen standardoidun SpotOn-mittauksen, joka tuo markkinalle yhteismitalliset tavoittavuus- ja kontaktiluvut TV-, suoratoistopalvelu- ja onlinevideo-kampanjoille.
Mittaus tuo uutta tietoa siitä, kuinka moni ihminen on nähnyt digitaalisen videomainoksen. Perinteisesti digitaalisessa videomainonnassa on raportoitu laitteita ihmisten sijaan. SpotOn-mittauksen metodologia on validoitu ulkopuolisella toimijalla. Mittaus on avoin kaikille toimijoille, jotka täyttävät mittauksessa vaaditut tekniset kriteerit ja sovitut standardit.
SpotOn-mittausta on kehitetty toimialan tiiviinä yhteishankkeena ja siinä ovat mukana kaikki Screenforce Finlandin jäsenyritykset (MTV Oy, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltics). Mittaus sisältää ensivaiheessa tv-mainonnan lisäksi Sanoman ja MTV Oy:n digitaalisen videomainonnan tunnusluvut.
SpotOn-hanke on erinomainen esimerkki toimivasta yhteistyöstä yleisömittaustoimialalla. Mittaus toteutetaan media-analytiikkaan ja datamallinnukseen erikoistuneen dataBreedersin sekä Suomen markkinalla tv-mittaritutkimusta ja TotalTV-mittausta tuottavan Finnpanelin kanssa. Keskeisessä roolissa on lisäksi mediatalojen mainospalvelindata. Finnpanelin laadukkaan tv-mittaripaneelin avulla pystytään muuntamaan mainospalvelimien mittaamat laitteet kontakteiksi ja varmentamaan kontaktin demografia.
Edistyksellisen SpotOn-mittauksen myötä Suomesta tulee yksi ensimmäisistä maista maailmanlaajuisesti, joka tarjoaa mainostajille laadukasta ja yhteismitallista kampanjatason tietoa.
Lisätietoja:
Riina Aho, SpotOn-projektipäällikkö
puh. +358 400 621134, email: riina.aho@screenforce.fi
SCREENFORCE FINLAND
Screenforce Finland on vuonna 2016 perustettu Suomen kaupallisten televisioiden yhteinen toimielin. Jäseninä ovat MTV Media, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery ja The Walt Disney Company Nordic & Baltic. Screenforce Finland on Global TV Groupin jäsen ja tekee tiivistä yhteistyötä EGTA:n sekä Euroopan Screenforce -verkoston kanssa. Screenforcen tehtävänä on edistää kaupallista tv-toimintaa Suomessa. https://www.screenforce.fi/
DATABREEDERS
dataBreeders on kansainvälinen mediamittausanalytiikan asiantuntijayritys, jonka päämaja sijaitsee Milanossa. dataBreeders tarjoaa mediaan liittyviä datatiede-, dataintegraatio- ja tutkimuskonsulttipalveluita kansainvälisille asikakkaille. dataBreeders kehittää edistyneitä malleja ja algoritmejä monimutkaisiin ongelmiin ja tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja sekä dataintegraatiota eri datalähteistä. https://www.databreeders.com/